Ik moet je vertellen dat ik zelf, waarschijnlijk mede door mijn HSP, slecht tegen troep kan. Daarnaast kan ik er helemaal niet tegen als ik iets niet kan vinden! Ik heb een beetje een fotografisch geheugen, dus kan me normaal gesproken feilloos herinneren waar iets ligt. Sterker nog, ik vertel mijn ex nog wel eens waar iets in zijn huis te vinden is en dat terwijl ik er al jaren niet meer woon! Al is het met twee jonge kinderen in huis wel behoorlijk lastig om het ook opgeruimd te houden. Ondanks dat streef ik toch alsnog naar een opgeruimd en georganiseerd huis met strak ingerichte kastjes. Maar hoe leer je nou ontspullen en organiseren als een pro?

Op Netflix staan twee shows die gaan over het organiseren en opruimen van jouw leven en leefomgeving. Namelijk van The Home Edit en Marie Kondo. En ik hou er van! Beide shows hanteren hun eigen strategie om de opruimwoede in goede banen te leiden. Ik ga de richtlijnen voor jullie op een rijtje zetten.

The Home Edit

Van THE zijn er momenteel 2 seizoenen. Wat ik leuk vind aan deze show is dat ze elke aflevering bij een celebrity aan de slag gaan en bij “normale” mensen. Ik ben zo’n fan van THE dat ik ook hun boeken gekocht heb. Één van de regels om iets te organiseren is om het op kleur te sorteren en dan in de volgorde van de regenboog. Dus Rood, Oranje, Geel, Groen, Blauw, Indigo en Violet. In het Engels ook wel afgekort als ROYGBIV. Dit geeft een extra leuk effect, want over het algemeen worden mensen blijer van regenbogen. En vooral voor kinderen is het zo veel makkelijker om dingen op de juiste plek terug te zetten.

In het organiseerproces gebruiken ze 4 stappen:

  1. Edit = alles weg doen wat over datum is/niet meer past/niet meer gebruikt wordt/je niet meer leuk vindt
    • haal een bepaalde ruimte leeg, begin klein, zoals met een lade, ga daarna pas naar grotere projecten
    • maak van de spullen 4 stapels: wegdoen, doneren, misschien en houden
  2. Categorize = alles wat je houdt in logische categorieën verdelen
  3. Contain = alles overzichtelijk en handig opbergen
    • plaats alles zo veel mogelijk in bakjes of manden
    • breng labels aan om alles snel te kunnen herkennen
    • geef elke categorie een specifieke zone
    • plaats items van kleur in een regenboog volgorde
    • alles wat voorraad is of wat je niet dagelijks nodig hebt, leg je op de plekken die iets meer buiten bereik zijn, zoals de bovenste planken in een kast
  4. Maintain = bijhouden
    • door de vorige stap is het overzichtelijk wat je allemaal in huis hebt
    • koop niet meer nieuwe spullen dan er in het bakje en/of zone voor dat item passen
    • koop je toch iets nieuws en past het niet, moet je dus iets anders weg te doen

Verder hanteren de dames een low bar/low stress lifestyle. Winkelen en schoonmaken telt als cardio en het toevoegen van hitte aan voedsel wordt beschouwd als koken. Je moet vooral niet te streng voor jezelf zijn. Alle moeite die je doet, is goed!

Ontspullen en organiseren like a pro: containers met labels

Marie Kondo

Ook Marie Kondo heeft een programma over het opruimen en organiseren van jouw huis. Haar manier is een stuk spiritueler. Zij begint namelijk met het bedanken van jouw huis, voor het fijne thuis dat het je biedt en de bescherming die het je geeft. Zij hanteert daarnaast de “Spark Joy” regel. Pak een item op en kijk of je er blij van wordt. Zo niet, bedank dan het item voor zijn service en dan kan het weg.

De KonMari methode raadt aan om per categorie op te ruimen, niet per ruimte. De categorieën van MK zijn:

  1. kleding
  2. boeken
  3. papieren
  4. komono (= al het overige wat niet tot de andere categorieën behoort)
  5. sentimentele dingen

Dit is ook de volgorde waarin je begint met opruimen. Per categorie haal je alle items uit kasten en lades tevoorschijn en begint dan met het uitzoeken ervan. De items waar je een positief gevoel bij krijgt mogen blijven. Volgens MK is het opruimen en wegdoen van kleding het makkelijkst en van sentimentele dingen het moeilijkst. Het motiveert om elke dag in jouw kledingkast overzichtelijk jouw favoriete kleding te zien (spark joy). Hierdoor zie je elke ochtend jouw resultaat. Vandaar dat kleding dus als eerst komt. Alle bewaarde items dienen een vaste plaats te krijgen en items van dezelfde grootte moeten zo veel mogelijk bij elkaar geplaatst worden in bakjes.

In het programma legt Marie ook vouwtechnieken uit, bijvoorbeeld hoe jij jouw kleding zo kan vouwen dat je het rechtop in een lade kan bewaren en alles ongeveer dezelfde grootte heeft. Alles van komono wordt zoveel mogelijk in doosjes geplaatst. Als je (kleine) kinderen hebt dan raadt Marie ook aan om de kinderen bij het opruimen te betrekken en er een vast leuk ritueel van te maken. Hierdoor is de kans groter dat zij dit uiteindelijk zelf ook blijven doen.

Mijn voorkeur

Van de 2 programma’s vind ik zelf The Home Edit absoluut het leukste! Na het kijken van een aflevering heb ik elke keer zin om zelf ook aan de slag te gaan. Ik vind de interactie tussen Clea en Joanna echt geweldig en het feit dat het echt een vrouwenbedrijf is. En je kan een kijkje nemen in de huizen van de sterren. Daarnaast werkt het voor mij het beste om per ruimte op te ruimen en niet per categorie. Ik doe graag kastje voor kastje of lade voor lade. Binnen de kastjes en lades houd ik vervolgens weer categorieën aan. Ook vind ik THE visueel veel aantrekkelijker met de mooie transparante of houten bakjes en de regenboog natuurlijk. Ik heb zelf helaas niet zo heel veel plekken waar ik dit kan toepassen, wel bij de kids uiteraard. Mijn eigen boeken en dvd’s staan meer op genre, omdat ik nu eenmaal op die manier denk. Wil ik een comedy kijken, kijk ik tussen de comedy’s en voor een thriller tussen de thrillers. The Home Edit probeert ook altijd alles zo in te delen dat het niet tegen de natuurlijke denkwijze van iemand in gaat.

Van Marie Kondo heb ik vooral wat gehad aan de manier waarop zij kleding vouwt die in een lade liggen. Dankzij haar heb ik nu ook een lade voor al mijn broeken i.p.v. een plank. Ook vind ik de Spark Joy methode heel fijn om bijvoorbeeld bij een twijfelgeval de doorslag te kunnen maken.

Ontspullen en organiseren als een pro blijft een proces

Ondanks dat ik al redelijk opgeruimd ben van mezelf en ik al meerdere kasten en lades onder handen heb genomen, merk ik dat het een proces blijft. Ik doe mijn best om te ontspullen en organiseren als een pro, maar merk dat het bijhouden nog wel lastig blijft. Vooral bij de kledingkasten van de kids die dan weer uit een maat gegroeid zijn bijvoorbeeld. Maar ook in mijn eigen kledingkast merk ik dat ik bij een eerdere opruimbeurt dingen bewaard heb, die ik uiteindelijk toch alsnog weg doe.

Verder probeer ik ook steeds kritischer te kijken naar wat er mijn huis in komt en wat ik koop. Hebben we dit wel echt nodig? Hoeveel ruimte gaat het innemen en kunnen we het kwijt? Dit draagt niet alleen bij aan een opgeruimd huis, maar is ook beter voor je portemonnee. Zolang ik het Shiny Object Syndroom de baas kan blijven, gaat dit goed. En steeds beter ook, nee zeggen is ook een soort spier die je moet trainen. Vooral tegen de opa’s en oma’s met hun allerliefste goede bedoelingen.

Ik ervaar meer plezier en rust als mijn huis opgeruimd en georganiseerd is. Ik word er echt een leuker persoon door, het is rustgevend om naar te kijken en het huis is makkelijker schoon te houden. Dit geeft ook weer motivatie om met het volgende aan de slag te gaan.

Hoe zit dat bij jou? Kende jij de programma’s al? Is jouw huis georganiseerd of een gezellige chaos of iets ertussenin? Vertel het me in de comments…

 


Disclaimer: dit artikel bevat affiliate links naar verschillende producten, hierdoor ontvang ik een kleine commissie, maar wordt de prijs voor jou echter niet verhoogd.