Tegenwoordig lijkt het steeds moeilijker om ergens echt uit te springen en echt uniek over te komen. Men solliciteert letterlijk met honderden tegelijk naar één functie. Zelfs in het winterse straatbeeld zien de meesten er maar grijs en grauw uit met donkere kleding en donkere jassen. Niemand valt echt op. Toch is iedereen uniek! Hoe kan je er nou voor zorgen dat jij niet als één van die grijze muizen of als één van de 13 in een dozijn gezien wordt? Het antwoord is personal branding!

Wat is Personal Branding?

Personal branding is het jezelf presenteren als een merk. Eigenlijk is het dus marketing van een individu. Hierbij wordt een positief beeld van een persoon neergezet waarbij duidelijk wordt waarom die persoon uniek is en waar hij of zij goed in is. Over het algemeen is het doel jezelf beter te presenteren op de arbeidsmarkt en zo een baan te vinden of hogerop te komen vanuit de huidige baan.

Hoe doe je dat?

Het internet en met name social media zijn bij uitstek geschikt om jezelf te promoten. Het is laagdrempelig, voor iedereen bereikbaar en grotendeels gratis! Het enige wat het kost is tijd en moeite.
Als professional is er één ding wat je zeker moet hebben: een compleet (!) LinkedIn profiel. Deze wordt namelijk door recruiters steeds meer gebruikt in plaats van of naast het klassieke cv, vooral wegens de aanbevelingen die je hier kunt weergeven. Ook is er vanuit jouw profiel makkelijk door te klikken naar pagina’s/websites van bedrijven waar je gewerkt hebt en wordt het duidelijk of je een goede netwerker bent. Als jouw LinkedIn niet volledig is, zal je minder snel gevonden worden. Als hij daarnaast ook nog eens niet gelijk is aan jouw klassieke cv, zal dit eerder tegen je spreken dan voor je. Vul daarom jouw profiel volledig in, dus o.a. jouw arbeidsverleden, opleidingen en vaardigheden, en probeer hier aanbevelingen voor te verzamelen. Indien je in jouw vakgebied ook internationaal bezig bent, dan is het raadzaam om zowel een Nederlands als Engels profiel aan te maken. Let ook op dat je een nette representatieve (semi)zakelijke profielfoto hebt en geen vakantiefoto of iets dergelijks. Je kan namelijk maar één keer een eerste indruk maken!
Een eigen website of blog is ook zeker een goede manier om meer van jezelf te laten zien. Je kan jouw eigen creativiteit op het uiterlijk ervan loslaten en in een blog kan je duidelijk laten blijken waar je aan denkt, je mee bezig bent en/of waar je verstand van hebt.
Natuurlijk zijn de sociale netwerken zoals Facebook, Twitter en Google+ uitstekende media voor personal branding. Als je creatief bent, kan je hier Pinterest nog aan toevoegen als visuele ondersteuning.

Regels

Zoals bij alles gelden ook bij personal branding een aantal (gedrags)regels:

    • Wees consistent in al jouw uitingen. Zorg dat je overal hetzelfde beeld van jezelf schetst en dat je jezelf vooral niet tegenspreekt. Dit draagt bij aan de merkherkenning
    • Wees jezelf en doe je niet anders voor, want:
      1. dit hou je nooit lang vol
      2. je loopt dankzij het internet sneller het risico door de mand te vallen
      3. het is makkelijker om consistent te zijn als je geen onwaarheden vertelt
    • Google jezelf regelmatig! Dingen kunnen eeuwig op internet blijven staan. Controleer daarom goed of er niet nog rare foto’s/uitspraken staan die je (misschien wel in een beschonken toestand) als puber geplaatst hebt. Kom je wel iets tegen wat je liever weg wilt hebben? Probeer het dan zelf te verwijderen of neem contact op met de beheerder van die website.

Social media

Voor social media gelden nog extra regels waar je op moet letten…
Do’s:

  • positieve berichten plaatsen
  • ambities, prestaties en eigen ontwikkeling tonen. Doe dit wel met mate, je wilt niet overkomen alsof je de hele dag met een veer in je reet loopt
  • houdt een goede balans aan tussen werk en privé. Het is dan niet nodig om verschillende accounts aan te maken

Don’ts:

  • geen gezeur, echt over niets en niemand
  • afschermen van hele profielen, natuurlijk kan je beter wel jouw contactgegevens afschermen voor mensen die niet jouw vrienden zijn, maar laat andere dingen zoals beroep, hobbies en opleidingen lekker openbaar staan, dan kunnen mensen tenminste een beeld van je vormen
  • steeds maar over één onderwerp praten, zoals feesten/huisdieren/kinderen…. het is niet erg om af en toe over deze onderwerpen iets te noemen, maar bij te veel over één onderwerp haken mensen snel af en geeft een eenzijdig beeld van jou
  • profielfoto’s waarop je feestend/met drankje/met sigaret in de hand te zien bent… een cultureel vakantiekiekje voor een mooi gebouw zou dan weer wel kunnen…

Er zijn vast nog wel meer dingen waar je rekening mee zou kunnen houden, maar met bovenstaande lijst moet je al een heel eind kunnen komen. Als u meer wilt weten over uw eigen personal branding, kunnen wij een scan maken van uw situatie en. Ik kan u dan adviseren hoe u deze kunt verbeteren.