Jij bent van plan om een nieuwe website te gaan maken of te laten maken. Maar voordat hiermee gestart kan worden, heb je natuurlijk wel een opslagplaats voor jouw website nodig: webhosting. En een domein waarop jouw bezoekers jou uiteindelijk kunnen gaan vinden. Met de duizenden aanbieders van webhosting van tegenwoordig is het nog niet eens zo makkelijk om zelf dit uit te zoeken. Daarom geef ik je in deze blog 5 punten om op te letten bij webhosting. Denk je trouwens nu meteen: “leuk zo’n blog, maar zoek jij het maar voor me uit”? Dat kan natuurlijk ook! Lees dan even verder op mijn pagina over WordPress websites.
Het belangrijkste van jouw website is de uiteindelijke gebruikerservaring. Je wilt dat jouw website op een duidelijk domein te vinden is. Maar daarnaast ook dat jouw website altijd bereikbaar is en snel laadt. Als jouw website door storingen bij de webhosting, of door een verkeerde keuze voor een bepaalde webhosting, traag is of helemaal niet bereikbaar is, kost dit natuurlijk potentiële klanten! Daarnaast heeft dit ook effect op jouw plaats in de zoekmachineresultaten. Uiteraard wil je ook genoeg opslagruimte hebben voor jouw grootse plannen voor de website, of dat nou een grote webshop is, of veel vlogs, of juist veel grote mooie afbeeldingen. Voor iedereen zit hier natuurlijk verschil in, maar hieronder volgen wat richtlijnen die voor iedereen gelden.
1. Voldoende schijfruimte
Met schijfruimte wordt de harde schijfruimte bedoeld die jij op de server van jouw webhosting inkoopt.
Om er zeker van te zijn dat je genoeg serverruimte op jouw webhosting hebt voor een uitgebreide WordPress website (eventueel zelfs inclusief webshop) en alle toekomstige updates is het belangrijk dat je minimaal 1 GB aan serverruimte hebt.
Ik heb wel eens een klant gehad die ooit een WordPress website had laten maken, maar deze nu wilde uitbreiden met een webshop. Toen ik echter in haar WordPress-systeem inlogde, bleek dat al sinds de bouw van de site geen updates meer waren uitgevoerd. Toen ik vervolgens alle benodigde updates wilde gaan uitvoeren, kreeg ik een melding dat de schijfruimte vol was. En dan had ik de webshop nog niet eens geïnstalleerd. Deze klant moest dus eerst haar (oh zo goedkope) webhosting gaan upgraden naar een duurdere variant.
Om er dus zeker van te zijn dat je niet zonder schijfruimte komt te zitten, is het dus belangrijk om gelijk te zorgen dat je hier voldoende van in jouw pakket hebt zitten.
2. Snelle laadtijd van de website
De belangrijkste redenen om op de snelheid van het laden te letten zijn: 1. SEO (Google houdt van snelle websites) en 2. gebruikerservaring van bezoekers.
De snelheid van een website wordt bij een webhosting ook wel aangeduid met bandbreedte. Dit is de hoeveelheid dataverkeer die binnen een bepaalde tijd kan worden vervoerd. Veel goedkope aanbieders hangen een bandbreedtelimiet aan de webhosting. Om de hoeveelheid data dan toch te kunnen laden wordt dit over een langere tijd uitgespreid. Dit resulteert dus in een langzaam ladende website. Veel mensen haken snel af als het (te) lang duurt om een website te laden. Dit betekent dus dat jouw mogelijke klanten al weglopen voordat ze iets van je gezien hebben. Voor een gemiddelde website met niet meer dan 5000 bezoekers per maand is zo’n 1 à 2 GB voldoende.
Overigens gebruiken veel aanbieders ook een limiet voor de hoeveelheid dataverkeer die jouw website mag produceren per maand. Hoe groter bijvoorbeeld de foto’s en video’s op jouw website zijn, hoe meer data er naar de browser van de bezoeker gestuurd moet worden. Als jouw website het limiet al voor het einde van de maand bereikt heeft, wordt deze dus niet meer getoond tot de nieuwe maand begonnen is. Dit resulteert in zogenaamde “downtime”. Jouw website is dan dus niet bereikbaar voor bezoekers.
In het begin van jouw website heb je nog niet zo veel dataverkeer nodig, maar een volwaardige goed bezochte website heeft al snel minimaal 5 GB per maand nodig. En dit is uiteraard waar je naar toe wilt. Daarnaast zijn er gelukkig ook aanbieders die onbeperkt dataverkeer aanbieden. Hiermee zit je dus zowel voor nu als de toekomst altijd goed.
3. Zorg dat je voldoende PHP geheugen hebt
Iets wat aanbieders van webhosting bijna niet noemen is het PHP geheugenlimiet dat zij hanteren. PHP is een programmeertaal die o.a. het schakelen met een database mogelijk maakt. WordPress leeft op PHP. PHP voert alle opdrachten uit die WordPress geeft. Maar om dit te kunnen doen worden al die opdrachten van WordPress zelf, maar ook van alle plug-ins, in een tijdelijk geheugen geladen. En aan dit geheugen zit bij de meeste aanbieders ook weer een limiet.
Als jij met jouw website het limiet van jouw webhosting bereikt, kan dit leiden tot de foutmelding “fatal error: php memory exhausted”. Jouw website wordt dan dus niet geladen. Voor een gemiddelde WordPress website met een aantal plug-ins is 64 MB PHP geheugen misschien net genoeg. Daarom is het verstandig om voor het PHP geheugenlimiet minimaal 128 MB aan te houden, maar beter is nog 256 MB. Zoals ik al zei, veel aanbieders geven dit niet aan, dus zal je het zelf moeten navragen.
Naast voldoende PHP geheugen hebben, kan je zelf ook proberen het PHP geheugengebruik omlaag te brengen. Door bijvoorbeeld ongebruikte plug-ins te deactiveren en te verwijderen. Dit kan er voor zorgen dat jouw website ook iets sneller wordt.
4. Goede klantenservice
Vooral als je zelf niet zo technisch bent aangelegd is een goede klantenservice enorm belangrijk. Ze moeten ten eerste goed bereikbaar zijn, maar ze moeten ook bereid zijn om jou met jouw gestuntel te helpen. Daarnaast is het natuurlijk fijn als het een Nederlands bedrijf is waar je gewoon in het Nederlands en onder jouw werktijden jouw vragen kan stellen.
Bekijk voor het kiezen altijd de reviews op Google naast de reviews op hun eigen website. Let niet alleen op het aantal sterren, maar ook op de meningen die eerdere klanten geven. Hier kan je vaak meer informatie uit halen dan de webhost zelf geeft.
5. Beveiliging
Het aantal hackers en aanvallen op websites neemt nog steeds enorm toe. Daarom wil jij dat jouw website niet vatbaar is om offline gehaald te worden. Ook wil je natuurlijk dat de gegevens van jouw klanten veilig zijn. Let daarom altijd op de beveiliging die een webhost aanbiedt.
Het beste is als jij een gratis SSL certificaat erbij krijgt. SSL is een beveiligingsprotocol. Dit zorgt voor het (groene) slotje in de adresbalk. Dit beveiligt jouw website en geeft bezoekers meer vertrouwen. Ook geven zoekmachines de voorkeur aan dit soort beveiligde websites.
Daarnaast is het ook fijn als de webhosting al ingebouwde virus-, malware- en spamfilters heeft. Hierdoor hoef jij je niet druk te maken over een virus en worden veel spammails al tegen gehouden en jij wordt dus minder lastig gevallen.
Overige minimale benodigdheden van jouw webhosting
Naast de eerder genoemde zaken zijn er een aantal dingen echt noodzakelijk om op jouw webhosting een WordPress website te kunnen installeren. Hiervan is het niet belangrijk dat je ook weet wat het inhoudt, maar wel dat het in het pakket zit.
Let op dat jouw webhosting ondersteuning biedt voor:
- PHP (versie 7.4 of hoger)
- minimaal 1 MySQL database (versie 5.6 of hoger)
- mod-rewrite Apache module
Een MySQL database is nodig om alle inhoud van de WordPress berichten, pagina’s, instellingen etc. te kunnen opslaan en opvragen.
Naast bovenstaande harde eisen zijn er nog een heleboel andere eigenschappen waar je op zou kunnen letten. Een aantal daarvan die ik wel heel fijn vind als dat in een webhosting zit, zijn:
- Webhosting biedt installatie van WordPress aan, als dit genoemd staat, weet je dat het ook goed zal draaien en de hosting er voor ingericht is
- SSD-opslag: dit is sneller, dus beter
- eigen CPU (processor) t.o.v. een gedeelde CPU: ook wegens de snelheid
- proactieve monitoring, hierdoor hoef jij je minder met de beveiliging en techniek bezig te houden
- automatische back-ups, want het is toch fijn als jouw gegevens veilig zijn als er iets met de server gebeurt
- minimaal 2 e-mailaccounts, namelijk voor de e-mailadressen: info@jouwdomein.nl (of bijv. hello@jouwdomein.nl = nog minder spam) voor algemene zaken en jouwvoornaam@jouwdomein.nl voor het echte persoonlijke contact met jouw klanten en relaties
Ik heb zelf mijn webhosting ondergebracht bij Antagonist. Hier ben ik al jaren zeer tevreden over.
Webhosting checklist
Als afsluiter wil ik jullie een checklist aanbieden. In het geval dat je nieuwe webhosting nodig hebt, kan je deze erbij pakken om te kijken wat je allemaal nodig hebt.
Wil je deze checklist in jouw mailbox ontvangen? Laat dan een reactie achter op deze blog!